⚖به روز بودن دانشجویان حقوق و پاسخگویی به سوالات هموطنانم.⚖

۲۱۱ مطلب در مهر ۱۴۰۲ ثبت شده است

دادخواست تامین دلیل مطالبه خسارت خودرو

موضوع خواسته: تامین دلیل مطالبه خسارت خودرو با جلب نظر کارشناس

 

دلایل و منضمات: کروکی پلیس - گزارش نیروی انتظامی

 

با سلام و احترام

 

ریاست محترم شورای حل اختلاف

 

احتراما، به استحضار می رساند، اینجانب........ فرزند....... به کد ملی ....... مالک ماشین ..... مدل..... به شماره انتظامی........ بوده که متاسفانه، خوانده محترم، در تصادفی که در اتوبان ...... رخ داد، در مورخ.......، منجر به کنده شدن درب سمت راننده خودروی فوق الذکر، شده اند.

با توجه به محدودیت استفاده بنده از خودروی شخصی به سبب خسارت وارده و نیاز مبرم بنده به استفاده از آن، اینجانب، قصد تعمیر خودری خود را داشته و از آن جا که قصد دارم، از ایشان، مطالبه خسارت نمایم، لذا مستند به ماده 149 قانون آیین دادرسی مدنی، از آن مرجع محترم، در راستای حفظ ادله موجود، تقاضای صدور قرار تامین دلیل مطالبه خسارت خودرو با جلب نظر کارشناس، مستدعی است.

۲۹ مهر ۰۲ ، ۲۳:۱۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

دادخواست مطالبه اجرت المثل مورد معامله و بدوا صدور قرار تامین

خواسته یا موضوع و بهای آن : ( 1- صدور قرار تامین خواسته و صدور حکم به پرداخت مبلغ . . . ریال به عنوان اجرت المثل از تاریخ . . . الی . . . خسارات قانونی )

 

دلایل و منضمات دادخواست : 1 – فتوکپی مصدق قرارداد سند رسمی شماره . . . دفترخانه . . . 2 - استعلام ثبتی . . . 3- عنداللزوم ارجاع امر به کارشناس

شرح دادخواست : 

سلام با احترام به استحضار می رساند : 

مطابق قرارداد مورخ . . . . خوانده محترم یک دستگاه آپارتمان به پلاک ثبتی . . . . شهرستان . . . . را به اینجانب فروخته است . مشارالیه از اجرای مفاد قرارداد و تحویل و انتقال آن امتناع نموده اند به نحوی که اینجانب ناگزیر در جهت اجرای تعهدات به محکمه مراجعه نموده و با اقامه دعوی ، النهایه منجر به حکم قطعی و انتقال مورد معامله به اینجانب شده است نظر به اینکه خوانده از تاریخ . . . نسبت به تحویل مورد معامله امتناع داشته است و در آن مقطع اینجانب تمام تعهدات خود راجع به پرداخت بقیه بهای مورد معامله را انجام داده ام ، لذا تصرفات خوانده در مورد معامله و عدم تحویل آن استیفای بلا جهت از ملک غیر محسوب می شود . تقاضای صدور قرار تامین خواسته و صدور حکم به پرداخت مبلغ . . . . ریال که به عنوان اجرت المثل و خسارات دادرسی را خواستارم . 

۲۹ مهر ۰۲ ، ۲۳:۱۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

دادخواست مطالبه وجه انجام امور ساختمانی با قرار تامین خواسته (از شورای حل اختلاف)

تعیین خواسته وبهای آن 

 مطالبه مبلغ “تا ده میلیون ریال” ریال به انضمام کلیه خسارات قا نونی با قرار تأمین خواسته

دلایل ومنضمات دادخواست کپی مصدق :1 – قرارداد 2 – فاکتور و لیست هزینه در……………….برگ، “3 – مدرک مورد نیاز دیگر”.

ریاست محترم شورای حل اختلاف ” نام شهرستان محل اقامت خوانده”

با سلام احتراماً به استحضار می رساند :

 

براساس قرارداد شماره /مورخ…………….فی مابین اینجانب و خوانده/خواندگان نسبت به………………………اینجانب امور ساختمانی منزل خوانده را انجام داده‌ام. نظر به اینکه با وصف ا نجام تعهدات قراردادی خود در اتمام قرارداد فوق الذکر، خوانده/خواندگان از پرداخت هزینه‌های متعلقه/مبلغ قرارداد خودداری می‌نماید فلذا صدور حکم به محکومیت خوانده/خواندگان به پرداخت مبلغ ریال از بابت قرارداد فوق الذکر و هزینه‌های متعلقه به انضمام جمیع خسارات قانونی و هزینة دادرسی در حق اینجانب مورد استدعاست. بدواً وفق ماده 108 قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی صدور قرار تأمین خواسته و اجرای فوری آن حسب ماده 117 همین قانون تقاضا می‌شود.

۲۹ مهر ۰۲ ، ۲۳:۱۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

نمونه استشهادیه بدهی تسویه

به نام خدا

 

اینجانبان امضاء کنندگان ذیل این صورتجلسه گواهی می نمائیم که آقای/ خانم ……………… فرزند …………….. در جلسه مورخ ………….مبلغ ………. ریال به آقای/خانم …………….. فرزند …………….. بابت ……………. بدهکار بوده و قرار بر این شد که در تاریخ ………….. کلیه بدهی خود را تسویه و مبلغ بدهی را پرداخت نماید.

 

ولیکن فرد نام برده شده تاکنون از پرداخت دین خود استنکاف نموده و با وعده های واهی خواهان را سرگردان نموده است.بدیهی است در صورت نیاز، در مراجع قانونی مدنظر حاضر خواهیم شد.

 

شاهدان:

 

آقا / خانم : …………….، فرزند : ……………، کد ملی شاهد : …………..، شماره شناسنامه : ……………، نشانی شاهد : ……………

 

آقا / خانم : …………….، فرزند : ……………، کد ملی شاهد : …………..، شماره شناسنامه : ……………، نشانی شاهد : ……………

۲۹ مهر ۰۲ ، ۲۳:۰۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

طریقه نوشتن دادخواست مطالبه وجه

برای نوشتن دادخواست مطالبه وجه نیز باید مراحل زیر را دنبال کنید :

 

نوشتن اطلاعات شخصی نظیر (نام، نام خانوادگی، نام پدر، سن و غیره).

تعیین خواسته و بهای مطالبه وجه.

تعهداتی که خود را مستحق مطالبه وجه می‌دانید.

درخواست خواهان از دادگاه.

ذکر ادله و مدارک و اطلاعات مطلعین و شاهدان.

امضای دادخواست‌دهنده.

۲۹ مهر ۰۲ ، ۲۳:۰۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

دادخواست مطالبه وجه

مطالبه وجه از جمله دعاوی مالی است و با توجه به میزان و ارزش خواسته در دادگاه عمومی حقوقی و یا شورای حل اختلاف رسیدگی می‌شود. به موجب قانون آئین دادرسی مدنی، خواهان در دعاوی حقوقی باید برای اعلام مطالبه وجه خود، دادخواست مطالبه وجه را تنظیم کند.

۲۹ مهر ۰۲ ، ۲۳:۰۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

مطالبه وجه التزام قراردادی ( وجه التزام قرارداد)

وجه التزام نوعی جریمه در قرارداد محسوب می شود. این مبلغ توسط طرفین قرارداد در قراداد نوشته می شود و هرزمان که هرکدام از انها به تعهدات خود عمل نکرد ملزم به پرداخت وجه التزام قرارداد است. در هنگامی که یک قرارداد دارای وجه التزام بوده و فرد شاکی در دادگاه آن را بیان می نماید و برای مطالبه وجه شکایت به عمل می اورد ، دادگاه حقی در ارتباط با کم یا زیاد کردن مبلغ نوشته شده در قرارداد ندارد و فرد متعهد موظف است بر طبق رای صادره از دادگاه ، کل مبلغ وجه التزام قرارداد را پرداخت نماید.

اگر مبلغ تعیین گردیده مورد توافق طرفین بابت وجه التزام، مبلغی غیر متعارف باشد، در اینصورت بعضی محاکم فقط تا سقف تعهد اصلی و بر مبنای حد متعارف، حکم صادر می نمایند اما بعضی محاکم با استناد به ماده ٢٣٠ قانون مدنی، نسبت به پرداخت وجه التزام تا هر میزانی که باشد، حکم صادر می نمایند. ماده ٢٣٠ قانون مدنی: اگر در ضمن معامله شرط شده باشد که در صورت تخلف متخلف مبلغی به عنوان خسارت تادیه نماید حاکم نمی‌تواند او را به بیشتر یا‌ کمتر از آن چه که ملزم شده است محکوم کند.

۲۹ مهر ۰۲ ، ۲۳:۰۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

لایحه تودیع خسارت احتمالی جهت صدور قرار تأمین خواسته،1

بسمه تعالی

 

ریاست محترم ......

 

با سلام ، احتراماً به استحضار می رساند؛

 

 در خصوص کلاسه پرونده ........ نظر به این که صدور قرار تأمین خواسته در کلاسه پرونده فوق الذکر منوط به تودیع خسارت احتمالی به میزان .......... درصد خواسته شده است و این جانب به موجب قبض شماره ......... خسارت احتمالی مورد نظر را به حساب سپرده دادگستری تودیع نموده ام ، علیهذا صدور قرار تأمین خواسته مورد استدعاست .

 

 

 

                    با تقدیم احترام

۲۹ مهر ۰۲ ، ۲۳:۰۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

لایحه برای تودیع خسارت احتمالی و صدور قرار تامین خواسته

ریاست محترم شعبه ...... دادگاه عمومی .....

 

با سلام ، احتراما درخصوص کلاسه پرونده ........ به استحضار می رساند نظر به اینکه صدور قرار تامین خواسته در کلاسه پرونده فوق الذکر منوط به تودیع خسارت احتمالی به میزان ....... درصد خواسته درحساب سپرده امانی دادگستری شده است و اینجانب به موجب قبض شماره ...... خسارت احتمالی مورد نظر دادگاه را به حساب سپرده امانی دادگستری تودیع نموده ام لهذا صدور قرار تامین خواسته مورد استدعاست .

۲۹ مهر ۰۲ ، ۲۲:۵۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

لایحه عدم حضور خواهان در دادگاه

ریاست محترم شعبه .... ...

 

با سلام

 

احتراما معروض می دارد، اینجانب.... خواهان پرونده کلاسه .... مطروحه نزد آن شعبه می باشم. از آنجا که طبق ابلاغیه ارسال شده برای بنده که در تاریخ .... ابلاغ گردیده، وقت جلسه دادرسی نخست، برای تاریخ ... تعیین شده و اینجانب، ملزم به حضور در جلسه و ارائه اصول مستندات لازم بوده ام، لیکن به دلیل مشکلات پیش آمده، قادر به حضور در جلسه در تاریخ مقرر نبوده، با توجه به توضیحات ذیل و با استناد به ماده 41 قانون آیین دادرسی مدنی، درخواست تجدید وقت جلسه را استدعا دارم.

 

ریاست محترم، با توجه به گواهی پزشکی ضمیمه شده به لایحه، اینجانب ، سال هاست که از مشکل قلبی رنج می برم و عدم حضور بنده در تاریخ تعیین شده برای جلسه اول دادرسی، به دلیل بیماری قلبی و بستری شدن به مدت یک هفته در بخش آی سی یو بیمارستان ... بوده و به همین دلیل، امکان حضور در جلسه و دفاع از خود و ارائه اصول مستندات را نداشته ام. ضمنا ، مدارک بستری شدن در بیمارستان، ضمیمه لایحه، تقدیم آن مرجع محترم می گردد.

۲۴ مهر ۰۲ ، ۲۱:۲۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

لایحه عدم حضور شاکی در دادگاه کیفری

ریاست محترم شعبه ... ..

 

با سلام

 

احتراما به استحضار می رساند، اینجانب ... به کد ملی ... شاکی پرونده کلاسه ... با عنوان شکایت افترا و نشر اکاذیب، در تاریخ .... با ارسال یک برگ احضاریه از طریق سامانه ثنا، برای ادای توضیحات لازم احضار شده ام. اما با توجه به وقوع سیل در روستای محل سکونت بنده به نشانی ... و تخریب پل ارتباطی، که قابل استعلام از مراجع مربوطه بوده، امکان حضور در آن مرجع را نداشته و لذا، بازپرس محترم، قرار منع تعقیب را صادر نموده اند.

 

اکنون، با توجه به اینکه عدم حضور اینجانب، مستند به عذر موجه قانونی بوده و با استناد به ماده 178 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392، درخواست تجدید وقت، جهت حضور در شعبه و ادای توضیحات لازم را از جنابعالی، استدعا دارم.

۲۴ مهر ۰۲ ، ۲۱:۲۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

لایحه عدم حضور در دادگاه

بازپرس محترم شعبه ... دادسرای ....

 

با سلام

 

احتراما به استحضار می رساند، اینجانب ... به کد ملی ... متهم پرونده کلاسه ... با عنوان اتهامی سرقت مقرون به آزار و توهین و فحاشی، در تاریخ .... با ارسال یک برگ احضاریه به نشانی بنده، واقع در .... از سوی آن مرجع قضایی، برای ادای توضیحات لازم احضار شده ام. اما با توجه به فوت پدر اینجانب که در تاریخ ... اتفاق افتاده، در شهرستان حضور داشته و احضاریه را دریافت نکرده ام. لیکن پس از بازگشت به منزل، از طریق همسایه ها متوجه ابلاغ احضاریه شده ام.

 

اکنون، با توجه به اینکه عدم حضور اینجانب، مستند به عذر موجه قانونی بوده و با استناد به ماده 178 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392، درخواست تجدید وقت و رفع دستور جلب، جهت حضور در شعبه و ادای توضیحات لازم را از جنابعالی، استدعا دارم. ضمنا گواهی فوت پدر، ضمیمه لایحه تقدیم آن مرجع می گردد.

۲۴ مهر ۰۲ ، ۲۱:۲۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

دادرسی فوری چیست؟

دادرسی فوری یا دستور موقت ، نوعی رسیدگی است که درآن سرعت حرف اول را می زند. در این نوع دادرسی ،شخص دادرس در ماهیت دعوا ورود نمی کند و تشریفات دادرسی را از آن حذف می نماید. که این امر سبب می گردد که قانون حفظ گردد.به عبارت دیگر باید گفت دادرسی فوری یا دستور موقت یک دادرسی از نوع استثنایی است که در موارد خاص صورت می پذیرد .

۲۴ مهر ۰۲ ، ۲۱:۰۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

ماده۲۷ قانون کار :

هرگاه کارگر در انجام وظایف محموله قصور ورزد و یاائین نامه های انضباطی کارگاه را پس از تذکرات کتبی نقص نماید کارفرما حق دارد در صورت اعلام نظر مثبت شورای اسلامی کار علاوه بر مطالبات و حقوق معوقه به نسبت هر سال سابقه کار معادل یک ماه اخرین حقوق کارگر را به عنوان” حق سنوات” به وی پرداخت و قرارداد کار را فسخ نماید.

۲۴ مهر ۰۲ ، ۲۱:۰۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

طبق ماده ۲۰ قانون کار :

کارگر باید ظرف مدت ۳۰ روز به هیات تشخیص روابط کارگر و کارفرما مراجعه کند ودرخواست بازگشت به کار را ارائه کند هیات تشخیص کارفرما را فراخوانده و در این خصوص از وی توضیح می خواهد . اگر اخراج کارگر براساس دلایل موجه و با طی مراحل قانونی باشد کارفرما تنها موکلف به پرداخت حق و حقوق قانونی کارگر است اما اگر کارفرمایی دلیل موجهی برای اخراج کارگر نداشته باشد در این صورت هیات تشخیص حکم به بازگشت کارگر به محل کار خود صادر میکند.

طبق ماده ۱۶۵ قانون کار: درصورتیکه هیات حل اختلاف اخراج کارگر را غیرموجه تشخیص داد حکم بازگشت کارگر اخراجی و پرداخت حق السعی او رااز تاریخ اخراج صادر میکند و در غیر این صورت (موجه بودن اخراج ) مشمول اخذ حق سنوات به میزان مندرج در ماده ۲۷ قانون کار خواهد بود

 

تبصره :

 

چنانچه کارگر نخواهد به واحد مزبور بازگردد کارفرما موکلف است که براساس سابقه خدمت کارگر به نسبت هرسال ۴۵ روز مزد و حقوق به وی بپردازد.

۲۴ مهر ۰۲ ، ۲۱:۰۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

اظهارنامه خیانت در امانت

بنام خدا

 

جناب آقای …………

 

با سلام و احترام،

 

با توجه به قرارداد کار منعقده فیمابین شرکت…… و جنابعالی و اینکه شما به عنوان کارمند در شرکت ما مشغول به کار بوده‌اید، وظیفه حفظ امانت و محافظت از دارایی های شرکت را بر عهده داشتید. با تأسف باید اعلام کنم که شما در این وظیفه خود شکست خورده و مطابق با مواد ۶۷۳ و ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی امانتداری را نقض کرده‌اید و عمل شما مصداق بارز جرم خیانت در امانت محسوب می‌شود.

 

بر اساس گزارشات و مستندات ارائه شده که در پیوست موجود است، مشخص شده است که شما از دارایی‌های شرکت که نزد شما امانت بوده است، به صورت غیرمجاز استفاده کرده‌اید. به عنوان مثال، شما به صورت غیرقانونی از تجهیزات شرکت برای پروژه‌های شخصی خود استفاده کرده‌اید. همچنین، شما به صورت غیرقانونی از منابع مالی شرکت برای پرداخت هزینه‌های شخصی خود استفاده کرده‌اید.

 

این عملکرد نامناسب شما باعث خسارت جدی به شرکت ما شده است و با توجه به شرایط فوق، ما مجبور به اتخاذ اقدامات لازم برای حفظ منافع شرکت هستیم.

با توجه به موارد فوق، اینجانب به اطلاع می‌رسانم که عمل حضرتعالی مصداق بارز وصف خیانت در امانت است و این شرکت مسئله را از طریق مراجع دی‌صلاح قضایی پیگیری خواهد نمود و از حقوق خود برای اقدامات قانونی و تعیین مسئولیت شما در این خصوص استفاده خواهد کرد.

 

با تشکر

 

نام و نام خانوادگی

 

امضاء و تاریخ

۲۴ مهر ۰۲ ، ۲۰:۳۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

اگر شخص متصرف در زمین مورد تصرف زراعت کرده باشد، تکلیف چیست؟

مطابق ماده ۱۶۵ قانون آیین دادرسی مدنی، اگر موقع برداشت محصول رسیده باشد متصرف عدوانی باید فوری محصول را برداشت نماید و اجرت المثل را پرداخت نماید.

 

 

۲۴ مهر ۰۲ ، ۲۰:۱۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

دعوای تصرف عدوانی چه تفاوتی با دعوای خلع ید دارد؟

اصلی ترین تفاوت میان این دو دعوا، این است که تصرف عدوانی فقط مربوط به اموال غیر منقول می باشد در حالی که دعوای خلع ید، هم اموال منقول و هم غیرمنقول را شامل می ‌شود.

۲۴ مهر ۰۲ ، ۲۰:۱۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

آیا دعوای تصرف عدوانی باید فقط از جانب مالک طرح شود؟

باید مالکیت متصرف سابق یا همان مالک، به موجب سند رسمی برای دادگاه به اثبات برسد، به همین دلیل بهتر است که شخص مالک خود دعوای تصرف عدوانی را مطرح نماید.

۲۴ مهر ۰۲ ، ۲۰:۱۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر

تصرف عدوانی در ملک مشاع

این جرم در اموال مشاع نیز قابل تحقق است، زیرا کل مال مشاع به یک نفر تعلق ندارد و تصرف در این مال حتی از طرف یکی از شرکاء بدون اجازه سایر مالکین، تصرف در مال دیگری است. از طرف دیگر از لحاظ عنصر معنوی، وقتی شریک مال مشاع با سوء نیت این اقدام را مرتکب می گردد، نظم عمومی جامعه را نیز مختل نموده و از آنجا که هدف حقوق کیفری حفظ حقوق و آزادی های فردی و نظم عمومی است می توان قائل شد که این اقدام شریک موجب ایراد ضرر به شریک دیگر و حقوق او شده است. به این ترتیب به نظر می رسد که بتوان قائل به تحقق این جرم در اموال مشاع نیز شد.

۲۴ مهر ۰۲ ، ۲۰:۱۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کاویان مهر